Ja jeg ved det godt. Det er alt for længe siden. Ikke fordi jeg har glemt at skrive eller ikke har haft tid. Nej ikke engang fordi jeg ikke har haft lyst. Der har været meget at fortælle om og meget at dokumentere for fremtiden. Årsagen til de manglende opdateringer på bloggen er at der er gået politik i det at ytre sig om sit liv.
Det forholder sig sådan, at når man bliver ansat på en luksus yacht, så skal man i de fleste tilfælde underskrive en kontrakt hvor man på tro og love erklærer at man ikke vil videregive oplysninger om yachtens ejer og alt der har med denne at gøre. Det er hurtigt blevet almindeligt kendt at jeg har en blog hvorpå jeg skriver lidt om livet som maskinmester på en luksus-yacht. I den forbindelse er spørgsmålet om det jeg skriver er i strid med de fortrolighedskontrakter jeg har været tvunget til at skrive under på, rejst ved flere lejligheder. Dette, sammen med det faktum at noget jeg har skrevet her på bloggen rent faktisk har bragt mig i uføre, har gjort at jeg er blevet noget forsigtig. Jeg har længe gået og overvejet hvordan jeg kan fortsætte bloggen uden at bringe mig selv i en situation hvor jeg ikke kan leve op til de krav til fortrolighed der stilles til mig i denne branche (hvor åndssvagt jeg så end selv synes det er).
Jeg er kommet frem til at indholdets detaljegrad for fremtiden vil være begrænset hvad angår informationer om andre mennesker. Mine uforbeholdne tanker om livets laden og gøren vil stadig være at finde, ligesom at jeg finder det ufarligt at fortælle om de steder jeg befinder mig (da ethvert skibs øjeblikkelige position alligevel kan findes på www.marinetraffic.com). Jeg vil prøve at kompensere lidt for det lettere censurerede indhold med flere billeder end hidtil.
Jeg håber at mine læsere stadig vil finde det interessant at følge med her på bloggen.
Siden sidst er der sket meget. Efter en utroligt travl, men kort sommersæson som chief på en 40m yacht er jeg nu blevet 1. mester igen på en 68m yacht. Det nye arbejde passer mig rigtig godt. Jeg har fået en kontrakt der tilnærmelsesvis ligner det man kan få i handelsflåden: 3 mdr. ombord og 3 mdr. fri i rotation. Desværre kan man ikke både blæse og have mel i munden så de fine afspadseringsvilkår kompenseres med en løn der er væsentligt lavere end hvad jeg har været vant til fra skibe uden rotationsordning. I danske kroner betyder det at jeg er gået 13000kr ned om måneden! Derudover skal jeg jo nu til at forsørge mig selv med mad og logi halvdelen af min tid. Det har været en fordel aldrig at have fri, for så bruger man heller ikke penge. Med andre ord er konsekvensen af en rotationsstilling at jeg nu har spændt livremmen lidt ind.
De danske skatteregler muliggør stadig kun 42 dage i Danmark pr. 6 mdr. Den kvikke læser vil hurtigt se at jeg så får noget fritid der skal fordrives i udlandet. Jeg har i høj grad tænkt mig at skulle bruge denne midlertidige landsforvisning til at komme ud og se mig lidt omkring. En aktivitet jeg naturligvis også har tænkt mig at dokumentere her på bloggen. Første projekt er en tur til Bhutan. Et lille land i Himalayabjergene. Jeg har tænkt mig at blive en måned.
Denne rejse planlægger jeg til umiddelbart efter min hjemkomst omkring midt november. Det vil sige at jeg først rigtig kommer hjem til Danmark midt i December. Skal blive rart nok at holde jul hjemme i år.
Jeg kan ikke fortælle ret meget om mit nuværende skibs planer, for jeg kender rent faktisk ikke noget til dem. Men mit bedste bud er at vi, efter et snarligt værftsophold, skal til Caribien og gøre det som charterbåd. Det har jeg ikke noget imod. Der er drikkepenge at hente og desuden er Caribien et dejligt afbræk fra det lidt kedelige og mondæne Sydfrankrig. Vi er i øjeblikket i Monaco(afslører jeg gerne jvf. ovenstående) og har været her længe. Jeg har været her en del gange før og synes ikke rigtig den lille bystat har så meget mere at byde på for mig, så derfor har jeg i høj grad valgt at blive ombord stort set siden jeg startede i jobbet. Ikke kun for at spare penge, men også for at vise lidt goodwill i forhold til at ville tage vagter osv.
Til gengæld vil jeg herunder uploade nogle billeder fra sommersæsonen på den båd jeg lige kommer fra. Det var 2½ måned præget af søvnmangel, irriterende gæster, relativt nemt maskineri, gode kolleger og fantastiske Italien.
Nogle billeder fra sommersæsonen er udgivet i deres eget indlæg herunder.
torsdag den 1. september 2011
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar